Fotografieweblog

» meer ... fotoblog op dF

Fototechniek

» meer ... uitleg op dF

Hard- en software

» meer ... spul op dF

Trucs en tips

» meer ... fototips op dF

Fotogalerij

» meer ... fotografie op dF

wereldwijd zoeken
buttons

Colofon

digitale Fotografie » Zo werkt uw digitale camera

Zo werkt uw digitale camera

Deel I in de serie : ‘De digitale camera’ …

Het is eigenlijk onmogelijk om een analoge camera, waarmee u dia’s en negatieven maakt, te vergelijken met een digitale camera. Een digitale camera werkt ongeveer als een videorecorder waarmee u maar één beeldje tegelijk maakt.

Maar om te beginnen bekijken we toch eerst de wijze waarop een analoge camera werkt.
Eenvoudig gesteld bestaat een analoge camera uit een lenzenstelsel, een diafragma en een sluiter. Om ermee te kunnen fotograferen heeft u verder nog een dia- of een negatieffilm nodig.

Het lenzenstelsel zorgt er voor dat de camera het onderwerp scherp vastlegt, terwijl het diafragma de hoeveelheid licht regelt die op de film valt. Op het moment dat u de ontspanknop indrukt, ontspant de sluiter, valt er licht door de lens en het diafragma en bereikt zo de lichtgevoelige film. De door het licht overgebrachte informatie wordt daarbij op de film vastgelegd door middel van een chemische reactie in de lichtgevoelige laag.

Afgezien van lens of lenzenstelsel hebben analoge en digitale camera’s weinig met elkaar gemeen. Hoewel de meeste modellen zijn uitgerust met een diafragma en een sluiter, is dat bij een digitale camera niet echt nodig. De reden hiervoor wordt al snel duidelijk wanneer we nader ingaan op de werking van een digitale camera.

Achter het optiek gaat het hart van een digitale camera schuil: de lichtgevoelige sensor-chip.
Deze chip zet het binnenvallende licht rechtstreeks om in digitale signalen. En omdat de immense hoeveelheid signalen niet allemaal tegelijk kunnen worden vastgelegd op het moment dat u de ontspanknop indrukt, is een ingenieus softwareprogramma nodig dat onder meer de ontbrekende gegevens berekent en herleid.
Vervolgens wordt het gereconstrueerde digitale beeld overgebracht naar het geheugen van de camera om daar te worden opgeslagen.

De combinatie van lichtgevoelige sensor chip, software en geheugen vervangt in een digitale camera de film.

Serie ‘De digitale camera’ ...
» deel II : Zo werkt een CCD

door · bron dF · link · afdrukken · #

Op dit artikel kan niet gereageerd worden.


» 
« 

 
advertentie
 
 
 
 
 
 

Waar bent u ...

Zoek op dF

Meest gelezen

Aanraders

Voor beginners

advertentie

Top kortingscodes



Kortingscode Vliegtickets: Gratis annuleren tot 20.00 uur op de dag van boeken.

Kortingscode Greetz: Voor 14:00 uur besteld is dezelfde dag nog bezorgd!

Nu bij Sarenza: € 10 Korting op een eerste bestelling na inschrijving op de nieuwsbrief

Kortingscode Home24: Gratis verzending

Kortingscode Zalando: Kortingen tot 70% in de Zalando Outlet

Kortingscode Europcar: 30% korting op huurauto’s van Europca

Nu bij C&A: Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting

Alle online marketing vacatures vind je hier!

Vergelijk alle mobiele betaalsystemen eenvoudig en snel!

Vul je zorgwensen in en vergelijk je zorgverzekering gemakkelijk!

Recent bijgewerkt

buttons
digitaleFotografie.nl gebruikt cookies om content en advertenties te personaliseren, om u functies voor sociale media aan te kunnen bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, reclame en analyse. Klik voor meer informatie en / of deze melding sluiten.